محمد حسین شهریار
دوران کودکی شهریار مصادف بود با ایام انقلاب تبریز در جریان نهضت مشروطه،از این رو مدتی طعم نا امنی و اوارگی را چشید و در روستاهای اطراف تبریز و از ان جمله ده ابا و اجدادیش،خشکناب به سربرد.تحصیلات خود را در تبریز اغاز کرد و در مدرسه دارالفنون تهران به پایان برد.پس از پایان دوره متوسطه وارد دانشکده پزشکی شد اما کمی پیش از ان که این دوره را به پایان برساند،بیشتر به دلیل ناداری و تنگدستی و در پی یک شکست عاطفی،که به دنبال عشقی ناکام برای او پیش امد،تحصیلِ طب را رها کرد و در خط شاعری افتاد.
بعد از ترک تحصیل به خراسان و دیدار کمال الملک، نقاش برجسته ان روزگار شتافت و شعری هم با عنوان «زیارت کمال الملک» به این مناسبت سرود. شهریار از سال ۱۳۱۰ بناگزیر وارد خدمات دولتی شد و پس از چند بار تغییر شغل و سمت،سرانجام در بانک کشاورزی به کار پرداخت و با ان که این کار را هم دوست نداشت تا ایام بازنشستگی به همین خدمت مشغول بود.
شهریار بیشتر اوقات خود را با شعر و ادب سر می کرد و به ویژه در سال های انقلاب و پس از ان به موضاعات دینی و اخلاقی روی اورد. وی در سال ۱۳۶۷ در سن ۸۴ سالگی در گذشت و در مقبر الشعرای «سرخاب» تبریز مدفون شد.
سلام و درود